מאמרים

סקר שנערך ב-KPMG מצא:

ארבעה מתוך עשרה ארגונים אינם מסוגלים לכמת את התועלות הנובעות מעסקאות outsourcing שלהם. הסקר שנערך בקרב CIOs ומנהלים בכירים בלמעלה מ-650 ארגונים גדולים ברחבי העולם מצא כי 42% מפעילויות מיקור החוץ אינן נתמכות על ידי מדדים ונתונים מובהקים

 
pCon

 

מדוע כל זה חשוב? הרי ברור שמיקור חוץ הוא "להיט" שמוכיח עצמו. עובדה, ש89% דווחו כי הם מאמינים שישמרו על מספר פרוייקטי המיקור החוץ או יגדילו אותו.

אם כך, כדאי גם לשאול - באיזו מידה מאמצים מיקור חוץ, בעיקר בגלל היסחפות עם מגמה בולטת ונחשבת? מיקור חוץ מוזיל, מקל, מייעל, מסייע. או כך לפחות טוענים. יש בו הגיון בסיסי שמובן לכל חברי ההנהלה. גם אם מנהל המחשוב לא יכול לספק נתונים ברורים על כך, ספקים שונים של שרותים אלו שמחים לעשות זאת ומתחרי הארגון מאמצים זאת בחלקם. באווירה כזו, לא מפתיע שמיקור חוץ פופולארי מתמיד, למרות הנתונים המדאיגים שעולים מהסקר.

על מה מתבססת ההתלהבות ממיקור חוץ?

מיקור חוץ - העברת פעילויות מהארגון לגוף חיצוני - מאפשר להעביר אחריות על תחומים מוגדרים, דוגמת Call Center למומחים חיצוניים, בעלי משאבים ייעודיים לשם כך. הוא מספק איכות בטיפול בכך, גמישות, ואפשרות להוזלת העלויות (אם כי זו לא נחשבת התועלת העיקרית או תועלת מובטחת!). כל זאת, עשוי לסייע לארגון ובמיוחד למנהל המחשוב, שבמילא עמוס תמיד בטיפול בתחומים הרבים שבאחריותו. מיקור חוץ עשוי לפנות לו זמן, בכדי להתמקד יותר בפעילויות ליבה של הארגון, באסטרטגיה ובצד העסקי של הדברים, בחדשנות וכן הלאה.


מדידות וניתוח פעילות, הם עניין מיגע וגוזל זמן. אם עובדים מול ספק מיקור חוץ איכותי, בשביל מה זה דרוש בכלל?

בעולם המודרני של ניהול המחשוב, לאסכולת ה"יהיה בסדר" אין זכות קיום. מול ספק מיקור חוץ איכותי, אכן יש יחסי אמון וגם הסכם שרות מסודר וברור (SLA), אבל מנהל המחשוב מעביר לספק את הפעילות המדוברת ולא את האחריות הכוללת עליה, שהיא עדיין במסגרת תפקידו הוא! בדומה לעבודה מול עובד מומחה, אמין ומנוסה, שממונה על תחום מסוים במחשוב בארגון - מנהל המחשוב ייתן לו את החופש לפעול, אבל יידאג לדעת מה קורה ולנהל את העניין ברמה האסטרטגית, כחלק מהתמונה הרחבה. ואינך יכול לנהל, את מה שאינך יכול למדוד או לפחות להעריך במידה סבירה. "יהיה בסדר" ו"סמוך", הם שני חבר'ה שלא מוכיחים את עצמם לאורך זמן.

מדוע שיצפו ממנהל המחשוב לדעת בוודאות מה העלות של ספקי מיקור החוץ? האם זה לא תפקידו של מנהל הכספים בכלל?

כיום, מנהל המחשוב נדרש להתמצא גם בצד הכלכלי של תחומו המקצועי, מאחר והוא אלמנט קריטי מתמיד בכלכלת הארגון בכלל. כבר מראשית ימי המחשוב, חודד ההבדל הדק-אך-קריטי, בין Nice to Have במחשוב לבין Must Have, כשכיום הדגש הוא יותר ויותר על ה Must - מה שהכרחי להפקת תועלת עסקית. ככל שארגונים תלויים במחשוב לשם קידום עסקי, כך גוברת חשיבות ניהול המחשוב בארגון, כניהול עסקי וכלכלי לכל דבר. לא רק טכנולוגי ואף לא בעיקר טכנולוגי. העיקר, היא הכלכלה. לכן, חייב מנהל המחשוב לנהל גם את פעילות מיקור החוץ, כהשקעה כלכלית לכל דבר, שצידוקה, בהחזר ההשקעה.